Fråga mig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Fråga


 

Besvarade frågor

 
Ingen bild

Kia

15 november 2011 14:29

Har du tips på vilka olika typer av undersökningar/verktyg man kan använda för att mäta kommunikationsaktiviteternas effekt? Närmast kommer jag på enkätundersökning, vad finns mer att tillgå?

Tack för en bra och intressant blogg!

Rose-Marie Fältskog

17 november 2011 16:30

Hej Kia
Kul att du tycker min blogg är intressant och bra. Tyvärr har den varit stillastående ett tag, men jag kommer nog igång igen!

Enkäter kan vara något jag skriver om nästa gång :-)

Enkäter kan vara ett bra sätt att mäta effekter av kommunikationsaktiviteter, men som med alla undersökningar måste man vara realistik och förstå att svaren bara kan vara fråga om tendens, inte ett faktiskt värde. Det kan vara svårt att få så många att svara på en enkät som behövs för, eller få de personerna man vill ska svara att svara och på så sätt få fram ett faktiskt värde och vilken faktisk effekt aktiviteten har fått.

Hemligheten med att mäta effekter av kommunikationsaktiviteter ligger i hur målet för kommunikationsaktiviteten ser ut. Vad är det ni vill uppnå med aktiviteten? Hur "mjukt" än själva målet är, det kanske är att öka förståelsen, engagemanget? Ni måste ändå hitta ett eller flera "hårda" sätt att mäta målet. T ex besöksstatistik på hemsidan, andel sjukfrånvaro som minskar etc etc

Du har verkligen fått igång mig nu. Jag kommer högst troligt att skriva ett inlägg om hur man sätter mål för kommunikationsaktiviteter inom kort!

 
levabra

levabra

20 april 2011 21:02

Hej! Jag såg att du har arbetat som kommunikatör och webbredaktör. Jag har själv läst medie och kommunikationsvetenskap och läser nu journalistik. Jag undrar vad du tycker om att arbeta som kommunikatör samt webbredaktör?! Är det roligt?! Vad får du göra en vanlig arbetsdag? Ha det bra!/louise

http://www.levabra.bloggplatsen.se

Rose-Marie Fältskog

21 april 2011 11:53

Hej Louise
Du gör alldeles rätt i att utbilda dig för att arbeta med kommunikation och journalistik. Det här är ett toppenarbete!

Det händer mycket i mitt arbete varje dag och det blir aldrig långtråkigt.

Och... det händer mycket i konceptet för själva yrkesrollen - kommunikatör. För många år sedan jobbade en "informatör" som det då vanligtvis kallades på den tiden, med att skriva och göra snygga lay-outer till tidningar, annonser eller nyhetsbrev. I dag jobbar en kommunikatör mera med, precis som det låter, kommunikation - processer för att kommunicera, strategier för att kommunicera rätt budskap, i rätt tid och till rätt målgrupp. Kommunikatörerna ska fungera som ett stöd för företagsledning/förvaltningsledning att nå ut med rätt budskap. Inte bara skriva bra texter i snygg lay-out och med några utvalda bilder till (även om det givetvis ingår till viss del, det med).

Webben är för mig ytterligare en kanal att använda för att kommunicera. En snabb kanal, som ska användas med förstånd, precis som alla andra kanaler - tidningar, annonser, nyhetsbrev och framförallt, det som används mer och mer nu - sociala medier.

En vanlig arbetsdag:
- Nyhetsmöte på morgonen. Samtliga anställda på informationsavdelningen går igenom och planerar flöde för nyheter och information kommande 1-2 veckor framåt.
- Går igenom listan på inkomna förslag/idéer/propåer till nyheter/information som ska publiceras på webben
- Sorterar, målgruppsanpassar och prioriterar dessa nyheter/informationer
- Skriver några webbartiklar, eller redigerar inkomna underlag, väljer ut ev bilder till webbartiklarna. Publicerar när de är klara.
- Under tiden jag gör ovan får jag samtal per telefon från lokala webbredaktörer som behöver hjälp och support, jag hjälper dem så gott jag kan och försöker hitta lösningar på de problem de kan tänkas ha.
- Jag går på möte med "innehållsförvaltningen" för webben. Här har vi en grupp personer i organisationen - de som arbetar i verksamheten - med ansvar, intresse och engagemang för webbens innehåll, struktur, användarvänlighet mm som diskuterar och tar fram förslag till förbättringar för webben. Jag leder mötet och skriver också minnesanteckningar.
- Jag går på möte med webbredaktionen. Här tar jag upp inkomna förslag till förbättringar från Innehållsförvaltningsgruppen och diskuterar med medlemmarna i webbredaktionen. Webbredaktionen består av medarbetare och chefer som arbetar på informationsavdelningen. Min chef leder mötet. Någon av oss andra skriver minnesanteckningar. Mötet kan komma fram till beslut på förändringar som ska göras på webben. I bland kan inte mötet själva ta det beslutet utan att en förankringsprocess genomförs i verksamheten först. Det blir förmodligen jag tillsammans med min chef som leder och driver det förankringsarbetet.
- Det är vad jag gör härnäst. Planerar kommunikationsprocessen och förankringsprocessen till förändringar i kommunikationsflödet på webben. Jag tar fram underlag till presentationer osv

Mer hinner jag nog inte på en dag... och nästa dag ser troligtvis relativt annorlunda ut.

Lycka till Louise med din utbildning och din framtida yrkesroll!
/Rose-Marie

Presentation


Här bloggar jag bland annat om kommunikationsarbete och kommunikationsstrategier.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards